Transdev

Transdev

Vår kommunikation utgår från hur viktig bekräftelse är i en relation. Genom att prata om relationen mellan resenären och fordonet vill vi skapa ett känslomässigt värde för målgruppen, som ska få dem att bry sig om att blippa.

Transdev är en av Sveriges största operatörer inom kollektivtrafik, och kör främst
upphandlad trafik för olika regioner. För att få mer data om folks resebeteende, vill
de få resenärerna att validera sin biljett. I detta projekt ombads vi jobba med
Transdevs uppdragsgivare Östgötatrafiken.

Uppdraget var att skapa ett skalbart kommunikationskoncept, som skulle få folk att
känna att det är naturligt att validera sin resehandling. Problemet är att det inte finns
några faktiska fördelar för kunden att validera, inte heller några nackdelar eller
direkta straff. Resenären känner inget engagemang, och bryr sig därmed inte.

Vår lösning blev därför att skapa en känslomässig länk, där blippandet, eller
valideringen, förknippas med bekräftelse. Vår kommunikation utgår från hur viktig
bekräftelse är i en relation. Genom att prata om relationen mellan resenären och
fordonet vill vi skapa ett känslomässigt värde för målgruppen, som ska få dem att
bry sig om att blippa.

För att skapa uppmärksamhet behövde vi göra något målgruppen inte förväntade
sig – men som de kan relatera till. Vi vände oss till själva blippen och lät den få
prata. För även blippar behöver en kärlig hand en gång i bland.
I olika uttag använder vi välkända, sensuella ordspråk som får en ny betydelse
genom att ordet «blipp» är tillagt. Det är “Blippen” som pratar till resenärerna och
hela kampanjen har en intim och sensuell ton.

Förväntad effekt är att kampanjen skapar en uppmärksamhet som får folk att börja
prata om validering av biljetten. Genom att ändra deras attityd till validering, och få
dem att känna att det är naturligt att “blippa”, hoppas vi öka antalet valideringar i
kollektivtrafiken.

Members

Viktor Sommer - Public Relations,
Linnea Håkansson - Digital Design & Strategy,
Sofia Bolinsson - Digital Design & Strategy,
William Buller - Communication Design ,
Elias Karlsson - Copywriting,
Emma Broberg - Growth Marketing,
August Öhman - Produktionsledning,
Pernilla Forsman - Strategisk Kommunikation