Svenskt Gårdsvilt
I det nya huvudbudskapet ”Smaken av svensk skog, oavsett säsong” blandas oväntade rätter som kan förhöjas med viltkött, med fokus på vår och sommar.
Svenskt Gårdsvilt erbjuder fryst viltkött du smidigt kan köpa i matbutiken. Viltet lämnas in av jägare i Mellansverige på 18 olika gårdar, fryses ner, och skickas sedan till dagligvarubutiken.
Brief
Öka varumärkeskännedom om företaget, hitta en ny målgrupp de kan rikta sin framtida kommunikation mot, och förslag på hur kampanjer skulle kunna se ut. De har tidigare använt sig av delägaren Leif G.W Persson i sin kommunikation, men ville röra sig från det mer traditionella manéret till ett modernare kommunikationsuttryck.
Lösning
Vi kom fram till att fryst kött är en ganska ovanlig produkt. Fryst fisk, kyckling eller grönsaker är accepterat, men kött säljs nästan uteslutande i kyldisken och uppfattas som sämre kvalité som fryst. Vi belyste faktumet att många förknippar viltkött med hösten och kantareller, trots att det frysta tillståndet möjliggör matglädje oavsett säsong.
I det nya huvudbudskapet ”Smaken av svensk skog, oavsett säsong” blandas oväntade rätter som kan förhöjas med viltkött, med fokus på vår och sommar.
Huvudkampanjen ses i tunnelbanan, där illustrerade posters i uppgångar nära butiker visar spännande rätter du kan använda viltkött till. Det avslutas med huvudbudskapet ”Smaken av Svensk skog, oavsett säsong” för att skapa känslan av lokalt hantverk med lång hållbarhet. För att belysa att det rör sig om fryst viltkött skapade vi en PR-aktivering där isblock placerades ut i Stockholm. I samband med detta kunde fotgängare vinna fina priser, testa produkter och fråga frågor. Med vårt koncept skapade vi en ny tonalitet, målgrupp och kommunikationslösning och gav Svenskt Gårdsvilt strategier med lång hållbarhet, precis som deras vilt.