Skillbreak

Skillbreak

Vi har tagit fram en strategisk väg med tre komponenter som ska hjälpa målgruppen att förstå hur och varför de ska använda Tools. 

Problem

Tools är ett bokningsverktyg vars höga värde inte kommuniceras på ett tydligt sätt. Hemsidan är svårnavigerad och kännedomen om verktyget är låg.

Utmaning

Tidigare har Skillbreak i första hand erbjudit sina kunder exponering på marknadsplatsen Skillbreak.com. Nyligen har de genomfört ett skifte där verktyget Tools istället ska lyftas fram. 

Tools är idag svårt att hitta från Skillbreak.com. Den stora mängden information på sidan hindrar potentiella kunder från att se produktens värde och funktion. Vi vet att redan aktiva användare är nöjda, och att en stor del nya kunder väljer Tools utifrån rekommendationer. 

Lösning

Vi har tagit fram en strategisk väg med tre komponenter som ska hjälpa målgruppen att förstå hur och varför de ska använda Tools. 

Lojalitetsprogram:

Genom det gamifierade lojalitetsprogrammet SkillEarn ger vi ett mervärde till arrangörerna. Användarna får uppgifter som går ut på att sprida Tools och marknadsföra sin egen verksamhet. Lojalitetsprogrammet är ett kostnadseffektivt sätt för Skillbreak att via rekommendationer och organisk marknadsföring få ökad kännedom och lojala användare. SkillEarn är menat att fungera på lång sikt genom möjligheten att utveckla programmet efter målgruppens behov och Skillbreaks affärsmål. 

Grafiskt/Tonalitet:

För att skapa större förståelse för Tools som verktyg, samt lyfta dess värde, har vi arbetat fram en ny tonalitet. Vi har även tagit fram förslag på vilken position verktyget skulle kunna ta genom branding. Vi ser ett värde i att särskilja Tools från Skillbreak och har därför utformat ett eget språk, utan att röra oss för långt från kärnan. 

Hemsidan:

För att underlätta konverteringsprocessen för potentiella arrangörer är det viktigt att Tools budskap är tydligt och att hemsidan är lättnavigerad. Med hjälp av användartester och intervjuer har vi lyft budskapet och förenklat navigationen. På så sätt ökar vi möjligheten att konvertera nya kunder samt ökar användningstiden för arrangörer på hemsidan och i verktyget.

Members

Benjamin Tjäder - Public Relations,
Clara Pesch - Communication Design,
Evelina Beyene - Strategisk Kommunikation,
Filippa Persson - Digital Design & Strategy,
Marcus Lindström - Digital Design & Strategy,
Matilda Thofte - Produktionsledning,
Vendela Bjurberg - Growth Marketing