Preem
Ett initiativ där Preem, tillsammans med landets unga fotografer, porträtterar Preems toaletter runt om i Sverige.
Vad gör man när Sveriges största drivmedelsproducent, Preem, ber om en spännande kampanj för Gen Z?
Först och främst tackar man för förtroendet. Sen läser man långa hållbarhetsdokument. Sen läser man några till. Och kanske ett sista. Sen slås man över hur mycket man helt plötsligt vet om raffinaderier, tallolja och klimatneutrala värdekedjor. Efter det tittar man igenom briefen 35 gånger till och letar efter andra vinklar. “Det finns ingen naturlig koppling för landets unga till Preem…” lyder en problemformulering. På luncherna pratar gruppens strateg om vikten av att sticka ut. Att göra något lite konstigt. Det är Gen Z. Sen går man på kundmöte och märker att de offentliga toaletterna får mötesrummet att pirra till oväntat mycket. Man sover på saken. Man drömmer om dem. De offentliga toaletterna. Kan. Inte. Släppa. Toaletterna.
Frågan ställs nästa dag i arbetsgruppen. Kan man inte göra en coffee-table-bok om dem? Är det spännande? Och framförallt, är det Gen Z?
Vi kommer fram till att det är Gen Z. Med jättemycket råge. Det diskuteras, ifrågasätts och skissas. Det tas flera varv med Alexandra på Preem som med all rätt håller i hästarna lite. ”Toaletter? Jaha”. Pirret från kundmötet är som bortblåst. Vi tar helg.
Dagar går. Måndagar blir till fredagar oroväckande fort. Grupp 15 går runt i Berghs kalla lokaler och funderar på hur de kan ro toaletterna i hamn. Sen slår det oss. Hållbarheten. Hållbarheten som faktiskt har fler sidor än den gröna. Och att det finns en social hållbarhet. En social hållbarhet som Preem kan, eller snarare ska, kliva rakt in i. Att inkludera, uppmuntra och pusha Sveriges unga fotografer är den sista, men ack så stora pusselbiten som läggs på plats.
Alexandra jublar. Hon säger inte ”Vilken homerun gänget!”, men det känns som att hon hade kunnat göra det. Hursomhelst. Preemium Toilets är slutligen i hamn. Ett initiativ där Preem, tillsammans med landets unga fotografer, porträtterar Preems toaletter runt om i Sverige. Efter slutpresentationen unnar vi oss att läsa ett sista hållbarhetsdokument. De är inte så tokiga trots allt, de där rackarna.