Mentor

Mentor

Hur får vi fler ungdomar att bli intresserade av att ha mentor via Mentor Sverige?

Mentor Sverige:
I dagsläget kommuniceras det inte helt tydligt vad man har en mentor till. Det
förklaras mer som en vän som kan ta en på ett biobesök t.ex. Mentor Sverige vill
rikta sig mer inom karriärvägledning och måste därför vara tydligare i sin
kommunikation om värdet av en mentor och hur en mentor kan hjälpa ungdomen på
vägen.

Utmaning:
Hur får vi fler ungdomar att bli intresserade av att ha mentor via Mentor Sverige?

Vad vi gjorde:
A – B – C – D – E – F
Unga blir bedömda i det mesta. Algebra, predikat, 60 meter, fotosyntes, andra
världskriget.
Några blommar i den miljön, men många växer upp och tror sig sakna det som krävs för
att ”bli lyckad”.

Mentor Sveriges uppdrag är att hjälpa ungdomar att ha framtidstro. Att frigöra sin
potential och att hitta sig själv.
Men vad innebär det att frigöra sin potential?
Konkret handlar det kanske om att hitta sina styrkor.

Problemet?
I ung ålder, i synnerhet, är det inte alltid lätt att veta vad ens styrkor är. Eller om man
ens har några.

Insikt:
Vi tror att alla som hittat sina styrkor har en sak gemensamt – det finns alltid en annan
person som hjälpt dig på vägen.
Någon som har stöttat och sett dig. Ibland bara med några få ord – ibland en livslång
relation.

Därför vill vi köra en kampanj som fokuserar på att hitta ungdomars styrkor –
tillsammans med någon som hjälper dig längs vägen.
Vi kallar konceptet Mentor XFactor. Det ska visa att unga, precis som sina idoler, kan
hitta sin XFactor. Om än med lite hjälp.

Members

Manjuli Ranasinghe - Growth Marketing,
Lowa Wessel - Produktionsledning,
Martin Pålman - Communication Design ,
Ida Samarikoff - Public Relations,
Hanna Rönnås - Art Direction ,
Ella Lewander - Copywriter,
Jens Brolin - Strategisk Kommunikation,
Jenny Freese - Digital Design & Strategy