Jotex

Jotex

Vi vill komma bort från konkurrenternas “perfekta stora beiga hem” och göra det mer relaterbart och anpassat för alla människor, då alla människor kan handla på Jotex.

Vad vill vi förmedla?

Jotex tailormade ska upplevas exklusivt utan att bli exkluderande, samtidigt som vi vill fånga upp modeupplevelsen och bli det självklara valet vid köp av gardiner. 

Vi vill förmedla de hållbara aspekterna och att gardinerna är gjorda i Sverige. Jotex är en destination för att uppleva och ingen vanlig heminredningsida. Jotex ska vara en plats som erbjuder expertis hjälp inom området gardiner. 

Problemformulering

Konkurrenterna porträtterar ofta perfekta hem som inte känns naturligt, Den allmänna uppfattningen blir således att ”alla har det bättre och finare än jag”. Detta leder till att det sociala livet inskränks. Detta ska Jotex lösa, vi vill nå en så bred målgrupp som möjligt, där Jotex blir ett självklart val att handla heminredning oavsett stil. 

Målbild

“Jotex ska sticka ut bland konkurrenterna och ha ett tydligt inslag av mode. Hos Jotex ska du kunna hitta inredning och inspiration oavsett stil.” 

Målgrupp: Nuvarande målgrupp är kvinnor runt 40 årsåldern. Kommunikativt vill vi sikta på kvinnor runt 30 år. 

Efter undersökningar och intervjuer kan vi konstatera att funktionen är främsta anledningen till varför målgruppen väljer att beställa måttanpassade gardiner.

Detta ska göras på ett humoristiskt och lättsamt sätt, samtidigt som vi kan få Tailormade att sticka ut från konkurrenterna och ge ett positivt intryck.

Konceptet:

Vad gömmer du bakom din gardin?

Konceptet betyder att vi vill visa realismen i hem. En stökig garderob man döljer med gardiner, hål i väggen eller stökiga luckor i köket, men även för att lyfta fram saker, som en pris hylla eller tavla.

Vi vill komma bort från konkurrenternas “perfekta stora beiga hem” och göra det mer relaterbart och anpassat för alla människor, då alla människor kan handla på Jotex.

Vi valde att hjälpa dem med kanalval och content som ska skapar.

Vi såg att största anledningen att man inte köper måttanpassade gardiner är för att det är svårt. så vi valde att det ska finnas korta filmer på SoMe och hemsidan som instruerar hur man mäter för att göra det så enkelt och smidigt för alla som möjligt, även tips, DIY och inspiration. Vi utvecklade hemsidan så den passar kundresan, vår målgrupps behov och inkluderande som möjligt.

Members

Sonja Djanaieff - Produktionsledning,
Simon Gassim Bornhall Samake - Strategisk Kommunikation,
Amanda Larsson - Strategisk Kommunikation,
Stina Rolf - Communication Design,
Helene Nwobodo - Growth Marketing,
Joan Metto - Digital Design & Strategy,
Majken Waldersten - Public Relations