Influens.se
Hur skapar vi kännedom om en plattform som idag ännu inte finns och hur får vi influencers att vilja ta del av den nya plattformen?
Problemformulering
Hur skapar vi kännedom om en plattform som idag ännu inte finns och hur får vi influencers att vilja ta del av den nya plattformen?
Idé och Lösning
Idén utgår från insikten att det finns en negativ association till yrket influencer och att det
saknas yrkesstolthet i att titulera sig som influencer.
För att väcka kännedom om den plattform som idag inte finns, skapas en awarensess-kampanj som ska locka influencers att vilja bli medlemmar och ta del av plattformen redan innan lansering.
Lösningen är ett fiktivt solglasögonmärke “RUYA”, en meta-kampanj där man gör
pressutskick som på ett innovativt sätt leder influencers in till den nya plattformen.
Utvalda influencers får hem pressutskick med solglasögon från varumärket RUYA.
Kampanjen bygger på två delar: utvalda influencers kontaktas innan lansering och är med
på bluffen. Här når man inte bara ut till de mer etablerade influencers, utan också till deras
följare. Tanken är att följarna ska bli nyfikna på vad det är för märke, vilja veta mer och
skanna en QR-kod som leder in till hemsidan. Pressutskicken skickas även till andra
influencers, men dessa vet inte om bluffen. Här använder man sig av en personlig riktad
copy på solglasögonen. På så sätt visar man att man ser influencern och kan på så vis
få influencern mer nyfiken på märket. När personen skannar QR-koden och kommer till
hemsidan så uppdagas bluffen, att solglasögonmärket är fiktivt och att det är en lansering av en ny plattform för influencers. Genom att befinna sig i influencers egna forum och tala deras språk, visar man på styrkan som influencer marketing besitter.
Syfte och mål för Kunden
Syftet är att skapa mystik kring den nya plattformen som ännu inte finns. Med kampanjen
skapar man kännedom och bygger upp en nyfikenhet kring den nya plattformen, där målet är att få influencers att bli medlemmar.