Franska bukten

Vi vet att det kommer vara svårt att få människor att bry sig om ventilation. Men vi kan få dem att bry sig om luften de andas.
Utmaning
Skapa kommunikation som ger Franska Bukten, ett VVS-företag som aldrig tidigare marknadsfört sig själva – en ökad varumärkeskännedom hos kunder, nya medarbetare och allmänheten.
Bakgrund
2023 har hela 57% av den svenska befolkningen tagit med sig jobbet från kontoret till hemmet. Vi spenderar alltså mer tid i våra hem än någonsin tidigare. Vi umgås, äter, sover och jobbar där. Trots det har de flesta inte koll på kvalitén på luften de andas under all den tiden.
Det här skiftet innebär också en förändring kring vem som har ansvar över arbetstiden. Tidigare har arbetsgivare haft full kontroll över sina anställdas arbetsmiljö, anställda som nu sitter utspridda under en massa olika tak, i en massa olika stadsdelar. Ansvaret för luftkvaliteten under all den här tiden ligger alltså inte hos arbetsgivaren längre, utan hos fastighetsägaren.
Möjlighet
Vi vet att det kommer vara svårt att få människor att bry sig om ventilation. Men vi kan få dem att bry sig om luften de andas.
Lösning
Därför uppmanar Franska Bukten till att ta ett djupt andetag. Ett andetag som vi hoppas kan få människor att tänka till kring luften de andas i sina hem.
Kampanjen kretsar huvudsakligen kring ett utskick i form av ett paketerat andetag av dålig luft. Påsen skickas ut till fastighetsägare landet över med uppmaningen att nu är det fler än någonsin som befinner sig inomhus under ditt tak – har du kontrollerat ventilationssystemet?
Parallellt under kampanjen arbetar vi med uttag som når privatpersoner och uppmanar dem att kontrollera sin ventilation hemma själva, samt uttag som är riktade mot befintliga och potentiella nya kunder.