Eppow

Eppow

Med kampanjen ”Arbetsplats Sökes” gör vi en omvänd rekryteringskampanj som riktar sig mot arbetsgivare i vården.

Eppow vill öka kännedomen kring deras varumärke och tjänst. För att hjälpa dem med det så tittade vi på hur deras nuvarande kommunikation ser ut. De har valt att tydligt positionera sig som motståndare till andra bemanningsbolag och mycket av deras kommunikation går ut på att vara en del av den mediala debatten som ifrågasätter bemanningsbranschen i vården. Utmaningen som vi kom fram till är dock att Eppow fortfarande då uppfattas som ett bemanningsbolag men som ”är lite annorlunda, men oklart hur”. Deras huvudbudskap är att ”befria vården från mellanhänder”. Vi gjorde analysen att det är ett budskap som tilltalar den breda massan i samhället men svarar inte på det egentliga problemet som vårdpersonal har. Dessutom är bemanningsbolagen en reell lösning på bemanningsfrågan och gynnar en stor del av målgruppen. Det egentliga problemet är dåliga arbetsvillkor i vården, därför vill vi få Eppow att bli ett svar på det problemet. För vår insikt är att när det pratas om personalbrist i vården så pratar man egentligen om dåliga arbetsvillkor som får vårdpersonal att lämna yrket. 

Med kampanjen ”Arbetsplats Sökes” gör vi en omvänd rekryteringskampanj som riktar sig mot arbetsgivare i vården. Budskapet är att Eppow är en arbetsförmedling som premierar arbetsplatser med bra villkor och sållar bort dem som inte håller måttet. Här vill vi bli en röst för att sätta press på arbetsgivare och skapa liking bland vårdpersonal. Här blir det också tydligare att Eppow är en arbetsförmedling snarare än ett traditionellt bemanningsbolag. Syftet med kampanjen är att tydliggöra Eppows tjänst, skapa liking och öka kännedomen kring varumärket. Vi tror att Eppow gynnas i längden av att skapa en positionering där de står på egna ben snarare än lutar sig mot en fiende som är snarlik deras egen tjänst. Genom att rikta sig direkt till de som kommer använda tjänsten och svara mot det egentliga problemet har vi större chans till konverteringar.

Members

Einar Thorén - Produktionsledning,
Engla Rustman - Strategisk Kommunikation,
Erik Gomér - Communication Design,
Ida Henriksson Olofsson - Digital Design & Strategy ,
Jonas Karanta - Public Relations,
Ludvig Helin - Growth Marketing,
Maja Karström - Art Direction,
Sara Feeley - Copywriting